Seguim treballant els diferents codis culturals a la ciutat

0

A finals del curs acadèmic 2016/2017 una trentena de professionals de la ciutat de Vic van assistir al seminari “Estratègies d’intervenció amb famílies i joves migrats” conduït per l’Associació Sociocultural La Formiga. El seminari va introduir els aspectes psicosocials de les societats d’origen, el procés migratori i la construcció identitària dels fills de les famílies migrades de l’Àfrica Sudsahariana posant el focus en la criança i l’educació a l’àmbit familiar dels infants, la relació homes-dones i els aspectes religiosos i comunitaris de les comunitats de Nigèria i Ghana.

A l’inici del curs acadèmic 2017/2018 es va plantejar un canvi de rumb del projecte “Codis culturals” per tal d’aterrar-lo als centres educatius, d’on originàriament havia sorgit la demanda de treballar entorn aquest tema. En aquesta línia, es va fer una reunió amb les direccions d’escoles i instituts de Vic amb l’objectiu de detectar reptes prioritaris i iniciar dues proves pilot; una en l’àmbit de primària i, l’altra, en el de secundària. Es va acordar que a primària es treballaria la parentalitat positiva amb les famílies de la comunitat ghanesa i, a secundària, es faria un treball amb les comunitats musulmanes per trobar eines útils perquè l’alumnat pugui afrontar l’època dels exàmens finals de curs amb garanties i evitar que aquesta pràctica afecti el seu rendiment.

Primària: eines de parentalitat positiva per a les famílies de la comunitat ghanesa

Després d’una primera trobada d’intercanvi d’impressions duta a terme entre alguns centres escolars i diferents representants de la comunitat ghanesa el passat desembre de 2017, es va consensuar fer una actuació per treballar eines de parentalitat positiva entre les famílies de la comunitat.

Durant els mesos de gener i febrer es va visitar als diferents representants religiosos de la comunitat ghanesa per informar-los d’aquesta proposta, que van acollir amb entusiasme. A principis de març es va fer una primera gran trobada amb la comunitat ghanesa a un dels espais de reunió de la comunitat: el local de l’Associació de Ghanesos a Osona ubicat a la carretera de Barcelona. Hi van participar representants de la comunitat, de centres escolars i de l’àmbit municipal. En aquest acte es va transmetre a la comunitat ghanesa la importància de treballar conjuntament alternatives educatives al càstig físic, tot facilitant eines de parentalitat positiva. L’objectiu de la trobada va ser plantejar la qüestió, resoldre dubtes i emplaçar a les famílies a treballar-ho més a fons a través d’una actuació en el marc de l’escola.

Durant el mes de maig d’aquest 2018 s’han desenvolupant diverses sessions de parentalitat positiva a pràcticament tots els centres educatius de la ciutat. En aquestes sessions hi han participat famílies d’origen ghanès interessades, personal de l’escola, educadores de l’Àrea de Benestar i Família i un agent del Servei de Suport Lingüístic de l’Ajuntament que ha fet la traducció simultània per una major entesa entre totes les parts participants.

Secundària: final de curs i Ramadà

A finals del mes d’abril d’enguany es va fer una trobada amb les direccions dels instituts, tècnics de l’Ajuntament de Vic i membres de les tres comunitats musulmanes de la ciutat amb l’objectiu d’elaborar conjuntament un document amb algunes idees clau en referència al Ramadà i una sèrie de recomanacions pensades per a què els joves musulmans puguin encarar el tram final de curs amb garanties. Molts centres de secundària de la ciutat i la pròpia comunitat han detectat que l’alumnat musulmà aprofita el desconeixement dels membres de la comunitat educativa per justificar absències i, a la vegada, existeixen tabús i estereotips entorn aquesta pràctica religiosa que no s’ajusten a la realitat.

El document, que actualment s’està repartint pels diversos centres i que va signat per les mateixes comunitats musulmanes, inclou l’explicació bàsica de què és el Ramadà i referències del profeta. Així mateix, dona recomanacions i pautes per afrontar el període d’exàmens finals amb les màximes garanties de rendiment acadèmic.

Paral·lelament, s’ha convidat els centres de secundària a informar i formar el seu professorat en aquesta qüestió per tal que disposin de les eines i recursos necessaris a l’hora de tractar amb l’alumnat i les famílies. També s’ha recomanat treballar el Ramadà amb tot l’alumnat des de l’aula, en hora de tutoria, religió, o l’espai que creguin convenient, per fomentar-ne el coneixement. A més a més, s’ha convidat els centres de secundària a fer trobades amb les famílies d’alumnat musulmà obertes a tothom que hi estigui interessat, per tal de compartir inquietuds i visualitzar aquesta col·laboració a l’hora d’afrontar les dificultats que puguin sorgir en aquest període.

 

COMPARTIR